BLOG

Latest Tech
News

Plimbarea ta pe internet tinde sa devina o marfa

decembrie 23, 2021

Plimbarea ta pe internet tinde sa devina o marfa

In ultima perioada, peste Ocean, au inceput discutii sensibile privind reglementarile online de confidentialitate. Mai mult, grupurile de lobby ale celor mai mari furnizori de internet cer chiar ca datele pe care acestia le obtin sa poata face obiectul unor tranzactii comerciale. Mai simplu spus, se discuta despre posibilitatea ca furnizorul tau de internet sa poata stoca si vinde ”istoricul navigarii pe internet” al fiecarui device.

 

Ce inseamna asta si pe cine afecteaza


Vremurile in care ni se spunea ca suntem protejati pe internet, ca navigam intr-un spatiu privat etc. par sa apuna. Fara a fi naivi, aceasta asa-zis protectie era una la nivel declarativ si sa spunem oarecum protejata de legislatia in vigoare. In fond, datele sunt stocate constant si folosite atunci cand anumite anchete impun acest lucru. Pana la urma, tot o forma de protectie era si aceasta. Despre ce se vorbeste acum este insa un alt nivel al expunerii fiecaruia in internet, navigarea noastra devine o marfa, un bun ce va face obiectul unor tranzactii intre ISP-isti si retelele de publicitate. Istoricul navigarii este valoros, analizarea lui pe parcursul unor sesiuni indelungate stabileste pattern-uri de comportament online, defineste real si foarte amanuntit obiceiurile de cumparare, dar si delimiteaza foarte clar sferele noastre de interes. Acest lucru poate fi apoi exploatat de catre retelele de publicitate online, informatiile de asa-zis interes pentru noi urmand a ne fi livrate sub forme din ce in ce mai ”destepte”. Toate, bineinteles, in ideea de a ne face sa cumparam, sa consumam ceva online.

Este pe undeva si un lucru bun, multi dintre noi cauta online ceva, dar poate nu o fac indeajuns de bine. O astfel de schema ne poate fi in ajutor livrandu-ne rezultate mult mia bune decat cele la care am fi putut ajunge noi. Asta, bineinteles, in teorie. In practica, la noi va ajunge cine ofera cel mai mult. Cuym istoricul navigarii va deveni o marfa, ea va fi cumparata de cineva, nu devine un bun public. Acel cineva care o cumpara are un interes clar, iar noi vom lua la cunostinta acest interes in feluri pe care nici nu le banuim.

Probabil ati auzit pana acum de conceptul de remarketing. Este un mod ingenios de a ne tine prezenti in zona unui produs sau a unui serviciu, chiar si atunci cand nu mai suntem prezenti in zona lui de expunere (site, magazin online, blog etc.). Lucrul acesta se intampla datorita unor cookies-uri pe care le incarcam automat in computer in momentul navigarii intr-o entitate online, astfel de cookieuri marcand interesul nostru fata de un anumit produs/serviciu. In momentul in care navigam prin internet, in cu totul alte locuri, acele cookieuri ne intorc rezultate publicitare in tot felul de formate si contexturi. Ca si exemplu, sa spunem ca te-ai uitat dupa o pereche de casti in magazinul X. Le-ai vazut, ai pelcat din acel magazin. Daca magazinul X foloseste remarketing, in momentul in care ajungi pe facebook, google sau alte site-uri care-si vand spatiul publicitar, vei observa ca te vei lovi de reclame care-ti vor spune ca acele casti au un pret mai mic sau iti vor fi livrate tot felul de mesaje care sa te faca sa te intorci in magazinul X si sa comanzi. Prin remarketing se incearca astfel finalizarea unor vanzari care altfel poate n-ar mai fi avut nicio sansa. Si se reuseste.

Ei bine, de remarketing poti scapa, sa spunem, prin stergerea ”cookie-urilor” salvate de browserul cu care navighezi online.

Intorcandu-ne la discutia noastra de la inceput, remarketingul va scapa de sub acest minim control al nostru. Istoricul de navigare nu va mai putea fi sters din baza de date al furnizorului de internet, oricat l-am sterge noi din browserul nostru. Datele vor fi salvate, vor fi create tot felul de profile in care ne vom regasi cu toate cele bune si rele ale noastre. Cam asta se si urmareste.

Criptare si decriptare


Stiu, multi dintre noi credeam pana acum ceva vreme ca de cand cu implementarea criptarii HTTPS vom avea parte de sesiuni de navigare pe internet mult mai sigure. Intr-o oarecare masura asa si este, navigarea pe site-uri ce utilizeaza HTTPS se face intr-un mediu criptat. Insa, furnizorii de internet (ISP) au in continuare posibilitatea de a extrage foarte multe date relevante privind venirile si plecarile virtuale ale unui client. Sunt date suficiente pentru a mapa eficient profilurile fiecarui navigator in parte si a le vinde apoi unor terte entitati ce le pot exploata economic.

Astfel de aspecte sunt intr-o continua dezbatere peste Ocean, cert este ca marii furnizori de internet asteapta un semn de la administratia Trump poentru a putea vinde astfel de fara consimtamantul utilizatorilor.

Cu siguranta multi bani vor face si cei care vor putea obtine date tot mai relevante din mediile criptate. Sunt deja multe discutii, ba chiar si abordari tehnice, destul de costisitoare. Orife efort este insa pus intr-o balanta. Daca se poate castiga mai mult, sigur se va investi mai mult.

Fara a insoti aceste text de vreo nuanta de paranoia, va spunem doar ca tot ce faceti online nu ramane doar online. Asa ca aveti grija pe unde va purtati pasii virtuali, ei vor lasa intotdeauna urme...